כותרת מושלמת למאמר אקדמי – חשבו על מילות המפתח ועל המסר

העולם שלנו מוצף במידע ממקורות רבים והתחרות על תשומת הלב שלנו היא אכזרית וקשוחה. כדאי שתזכרו את זה כשאתם בוחרים כותרת למאמר אקדמי (אפילו לספר) שאתם מבקשים לפרסם. מה צריך להיות בכותרת ומה לא כדאי שיהיה שם כדי להגביר את הסיכוי שאנשים יקליקו דווקא על המאמר שלכם מבין מאות ההצעות שהם מקבלים במנועי החיפוש השונים?

אז מה צריך להיות בכותרת של מאמר אקדמי? אתחיל דווקא עם תיאור ממצה לגבי מהי כותרת טובה: הכותרת מסכמת את הרעיון המרכזי או הרעיונות של המאמר. כותרת טובה מכילה את מספר המילים המינימלי הדרוש כדי לתאר את תוכן המאמר או/ו את מטרתו.

בדרך כלל בחירת הכותרת של המאמר וכתיבת התקציר שלו הם השלבים האחרונים בכתיבה. השלבים האלה הם קריטיים מפני שהם קובעים את הקלות בה הקוראים יוכלו למצוא את המאמר שלכם וכיצד אתם מתקשרים להם את המידע המצוי במאמר ומה הם יכולים לצפות ללמוד ממנו.

אבל האם באמת רצוי לחכות עם הכותרת לסיום המאמר? ממש לא. כולנו מתחילים לכתוב את המאמר עם כותרת זמנית שתפקידה למקד אותנו ולחדד את המסר שאנחנו רוצים להביא במאמר. אבל, בסוף הכתיבה, כשהטיוטה הסופית של המאמר כבר ערוכה, כדאי שוב לבחון היטב את הכותרת ולנסות לשדרג אותה, למשל בעזרת הטיפים שיובאו בהמשך הפוסט.

בחירת מילות מפתח מוצלחות היא השלב הראשון ביצירת הכותרת ותקציר מוצלחים ובכך אתם עוזרים לקוראים המעוניינים בתחום שלכם למצוא את המאמר באינטרנט. מה זה מילות מפתח כל אחד יודע – הדבר המרגיז הזה שאתם צריכים לכתוב אחר שכבר חשבתם שסיימתם בשעה טובה לכתוב את המאמר, נכון? כן, אבל… מילות מפתח הם לא רק הטקסט שאתם מכניסים לתיבה           ( BOX) המתאימה בכתב העת שאליו אתם רוצים לשלוח את המאמר. גם הכותרת של המאמר או חלקים ממנה יכולים להיות בין האמצעים של מנועי החיפוש במציאת המאמר.

ל Taylor & Francis – אחד מבתי ההוצאה לאור הגדולים בעולם המוציא מאות כתבי עת אקדמיים, יש כמה הצעות לבחירת מילות מפתח שיהפכו את הכותרת והתקציר שלכם לאפקטיביים ביותר.

חמישה שלבים בבחירת מילות מפתח אפקטיביות

 כשאתם מגישים את המאמר לכתב עת אתם נדרשים לספק יחד איתו את מילות המפתח שישמשו את מאגרי החיפוש לאנדקס את המאמר. מילות מפתח אלה עוזרות לדייק במציאת המאמר שלכם ולהקל על החיפוש. מילות החיפוש הן למעשה תוויות המאמר. קורלציה גבוהה קיימת בין פגיעה מדויקת בחיפוש מאמרים וכמות הציטוטים של אותם מאמרים במאמרים ובכתבי עת אחרים. כלומר מילות מפתח הן דבר "סופר חשוב" להפצת המאמר שלכם.

לאחר שבדקתם אם יש הנחיות מיוחדות בכתב העת אליו אתם שולחים את המאמר (לעיתים קרובות אין הנחיות מיוחדות), אתם פונים לבצע את חמשת הטיפים הבאים:

  1. קראו היטב את המאמר שלכם וסמנו את כל המילים והביטויים שהכי רלוונטיים למוקד המאמר.
  2. צרו רשימה קצרה של כל מה שסימנתם.
  3. חפשו במאגרי מידע בעזרת מילות החיפוש שרשמתם ובדקו איזה מאמרים מופיעים לכם, ועד כמה הם מתאימים למאמר שלכם. כך תוכלו לוודא שהמילים או הביטויים האלה אכן יובילו את המחפשים למאמר שלכם.
  4. צמצמו את הרשימה ודייקו אותה ככל האפשר.
  5. בחנו שוב את מילות המפתח ושאלו את עצמכם האם אלה המילים האפקטיביות ביותר לאינדוקס המאמר שלכם.
 
על מה לשים לב כשבוחרים מילות מפתח

מילות המפתח חייבות לשקף את נושא המאמר.

מילות המפתח צריכות להתייחס גם לשיטת המחקר, למשל "מחקר השוואתי".

נסו להימנע ממילות מפתח קצרות מדי (למשל מילה אחת – חינוך) או ארוכות מדי (חינוך למצוינות בקרב תלמידי פריפריה תת משיגים). ביטויים קצרים מדי הם בדרך כלל מאוד רחבים מאוד ואינם מתארים את מוקד המאמר שלכם. ביטויים ארוכים מדי הם ממוקדים מדי ועלולים לגרום למאמר שלכם לא לעלות במנועי החיפוש.

הימנעו מחפיפה מיותרת של מילות מפתח ברשימה שאתם מספקים לכתב העת עם מילות מפתח המופיעות בכותרת המאמר. מרבית כתבי העת מייעצים לא לנצל את תיבות מילות המפתח לכאלה שנמצאות כבר ממלא בכותרת המאמר.

כתיבת כותרת אפקטיבית למאמר אקדמי

כותרת טובה צריכה להיות מהודקת, מדויקת ואינפורמטיבית. הכותרת צריכה לתת לקורא מידע במה אתם עוסקים במאמר ולהפוך את המאמר שלכם ל"ניתן לגילוי". חשוב להכניס את מילות המפתח הרלוונטיות ביותר לכותרת. אתם צריכים לשלב 1-2 מילות מפתח ב –  65 התווים הראשונים של הכותרת וזאת כדי ליצור נראות למנועי החיפוש שמתמקדים באותם תווים.

המלצות נוספות: נסו לנסח כותרת שתהיה מובנת לקוראים גם מחוץ לתחום שבו אתם עוסקים; הימנעו מראשי תיבות, קיצורים, מספרים ונוסחאות.

המלצה חמה: הימנעו ממילים כגון "חקירה של…", "מחקר על…", "בחינה של…", "עוד על…", "בחינה מחודשת….". במקום כל אלה גשו ישירות לעניין לנקדה שבה המאמר שלכם מוסיף על הידע הקיים בנושא.

אפשר להשתמש בכותרת קליטה (Catchy), ממזרית כזו, אבל רק אם היא מתאימה ממש להקשר המחקר שלכם. אבל חשוב לזכור שיש להימנע, במרבית המקרים, מלכלול מילים וביטויים שלא יעזרו לקוראים שלכם להבין מה מטרת המאמר.

כתיבה אקדמית היא סוגה רצינית ושקולה. כותרות הומוריסטיות או כאלה הפונות לרגש כגון "מדהים", "לא יאומן" וכדומה מחטיאים את המטרה. כל ניסיון לפתות את הקוראים בהבטחות שווא דינו כישלון. חיפוש וקריאת מאמרים היא פעילות מוכוונת מטרה, ולא איזה דפדוף אקראי באתר חדשות.

הכותרות אינן חייבות לציית לכללי דקדוק נוקשים. למשל, כותרת יכולה  להתחיל ב "ו", "אבל", "למרות זאת" וכדומה.

 

מה קורה בפועל

לא כל הכותרות מכילות מילות מפתח. כותרת מתוחכמת עשויה אולי לשעשע את כותב המאמר ועוד כשני קוראים שטרחו לקרוא את התקציר, אבל הרוב ידלגו על המאמר כי לא יהיה להם מושג ירוק על מה המאמר. ציטוט מוצלח יכול להיות חלק מהכותרת, אולם החלק השני צריך לספק לגולש ההפכפך מידע מדויק על הבחירה שלו. אבל, האם כתגובת נגד לכל הכותרות המבטיחות הרים וגבעות (ולעיתים קרובות לא מקיימות) המנסות למשוך אותנו, הקוראים, להקליק על הכתבות (למשל באתרי החדשות), אולי עדיף כותרת משעממת אבל עובדתית? נקודה למחשבה.

ג'יימס הארטלי (James Hartley ) כתב ספר על כותרות של מאמרים אקדמיים וחקר מהי כותרת טובה. לטענתו כותרת טובה היא זו המושכת  את הקוראים ומוסרת מידע מדויק. כותרת טובה חייבת לבלוט יחסית למאות אלפי הכותרות האחרות שמתחרות על תשומת הלב של אותם קוראים, אבל היא גם חייבת לספר על מה המאמר. בספרו הוא גם מדווח על מחקר ( 2007  Soler, ) שבדק 570 כותרות של מאמרים בתחומי המדעים המדויקים ומדעי החברה ומצא כי ניתן למיין  את הכותרות לארבע קבוצות עיקריות:

כותרת שהיא משפט שלם, לדוגמה:

‘Learning induces a CDC2-related protein kinase

"בחינת הַקְשרים בין חרדה חברתית לבין גורמים דמוגרפיים, רגשיים-חברתיים וחינוכיים-לימודיים בקרב סטודנטים להוראה בחברה הערבית בישראל"

כותרת שהיא קבוצת מילים היוצרת מסר נוקב, לדוגמה:

 ‘Acute liver failure caused by diffuse hepatic melanoma infiltration’

"המלך הוא ערום";

"להיעשות מורה מינורית"

כותרת המורכבת משני חלקים:

"Finding the right title for your article: Advice for academic authors"

"כמו פרפר שיוצא מהגולם": סטודנטים לאמנות מלמדים בבית המעצר";

""סוף סוף נפגשים איתם": תרומת הלימודים לתואר שני במקצועות החינוך לפיתוחה של מסוגלות בין-תרבותית";

כותרת שהיא שאלה:

‘Does the Flynn effect IQ scores of students classified as learning disabled?’.

מי היו המורים הראשונים? ממי למדו ומה לימדו?

מי מאתנו הוא ה'שונה'? מה ניתן ללמוד מסיפורי חיים של סטודנטים להוראה עם ליקויי למידה ומוגבלויות פיזיות?

סולר ( 2007 ,Soler ) מצא שהכותרת הפופולרית ביותר במדעי החברה ובמדעים המדויקים היא זו המורכבת מקבוצת מילים הנושאות מסר נוקב  (מס' 2 ברשימה למעלה), בעוד שכותרת עם סימני שאלה כמעט ולא נמצאת בשימוש. כותרות המורכבות משני חלקים פופולריות מאוד במדעי החברה, בעוד שכותרות שהן משפט שלם נמצאות בשימוש רחב יותר במדעים המדויקים.

האם זה כל מה שאתם צריכים לדעת בשביל לחבר כותרת טובה למאמר שלכם? טוב, ובכן, ממש לא. זו רק חצי העבודה. אל תשכחו גם את החלק השני – המסר או הנקודה שאתם רוצים להציג.

המסר של המאמר

כותרת המאמר צריכה להיות נגישה למנועי החיפוש וזה תפקידן של מילות המפתח, אבל מה עם המסר שאתם רוצים להעביר? מה עם העמדה שאתם רוצים להבהיר? לשם כך צריך לחשוב על החלק השני של הכותרת.

בואו נראה לדוגמה את כותרת אחד המאמרים שכתבתי עם פרופ' אריאלה פופר-גבעון: "עזבו אתכם מאידאולוגיות, רק תנו לנו לחזור הביתה בשלום": מוטיבציות וציפיות באופק המקצועי של סטודנטים ושל בוגרי תכנית מצוינים במכללה.

נתחיל דווקא מהחלק השני של הכותרת – "מוטיבציות וציפיות באופק המקצועי של סטודנטים ושל בוגרי תכנית מצוינים במכללה". בחלק הזה של הכותרת נמצאים מספר ממילות המפתח של המאמר, כגון "אופק מקצועי", "תכנית מצוינים" ועוד. החלק הראשון של הכותרת המביא ציטוט של אחד המרואיינים במחקר המבליט את היחס הפרקטי, האינסטרומנטלי, החף מאידיאולוגיה של הדובר. ברור שמדובר כאן על סטודנט או סטודנטית שהוא/היא בוגר/ת תכנית המצוינים והמפגש עם השטח והכניסה להוראה גרמו לירידה במוטיבציה של הדובר/ת להיות סוכן שינוי בבית הספר. עיון נוסף בכותרת מראה שבמסגרת המחקר רואיינו גם סטודנטים להוראה שטרם נכנסו לשדה ההוראה, וייתכן, וכך גם נמצא במחקר, שתפיסתם של הסטודנטים להוראה לגבי תפקידם העתידי במערכת החינוך אינו תואם את תפיסת הבוגרים שמשמשים כבר מורים בפועל. כלומר, הכותרת גם נושאת מסר ברור למדי וגם מרמזת על איזשהו מתח או סתירה בתפיסות של שתי אוכלוסיות המחקר שהשתתפו בו.

וכמה דברים לסיום:

אל תגידו חבל שלא עשיתי אחרת.

מילות המפתח הן המונחים המדעיים המייצגים ומסכמים בצורה מושלמת את המחקר שלכם. הן בעלות חשיבות עליונה בהנגשת המאמר שלכם לקוראים המתעניינים בתחום ולכן ראוי להקדיש זמן רב לבחירתן. לאחר שתשלחו את המאמר לפרסום לא תוכלו יותר לשנות אותן.

ועוד מסר מאחד העורכים של Taylor & Francis: "אנחנו בדרך כלל מצפים לכותרת חזקה, כותרת טובה כזו שתביע במפורש על מה המאמר ותבהיר  לקורא מה הנושא שנדון בו Professor Mark Brundrett, Editor of Education 3-13.

דילוג לתוכן