המאמר נדחה מכתב העת? ממש לא סוף העולם

שיקומו מי שלא נתקלו אי-פעם בדחייה של מאמר מכתב עת!

לכל אחד מאנשי האקדמיה, גם למנוסים ולמיומנים שבהם עם רזומה שלהם עשרות מאמרים שפורסמו ברחבי העולם, יש בוודאי סיפורים מכאן ועד להודעה חדשה על דחיות שקיבלו מכמה וכמה כתבי עת. אין חסינות מפני דחייה כזו. השאלה היא מה עושים עם זה ואיך (כמה נדוש) הופכים את הלימון ללימונדה.

שמעתי פעם סיפור על ראשת מחלקה באחת האוניברסיטאות, פרופסורית מאוד ידועה ומכובדת (נכנה אותה בשם מרים), שאחת מנשות הסגל הזוטרות במחלקתה (נכנה אותה יעל) הגיעה אליה עם מכתב דחייה נוקב שקיבלה מכתב-עת אליו שלחה את המאמר שלה. יעל היתה נסערת מאוד ומשוכנעת שאין לה שום עתיד באקדמיה. למחרת התפלאו כל אנשי הסגל במחלקה ושאר העוברים ושבים לראות על דלתה של מרים, הפרופסורית הנכבדה, גיליון ובו רשימה ארוכה של מאמרים שמרים כתבה במהלך השנים אשר נדחו ע"י כתבי עת אליהם נשלחו. 

לא כולם פתוחים ונדיבים כמו מרים ומוכנים לחלוק את הכישלונות שלהם בצורה פומבית כל כך. רובנו די מצניעים את הדחיות שאנחנו מקבלים, ואולי הגיע הזמן לאפסן את "הבושה" ולדבר בגלוי הן על הפן הרגשי שכרוך בזה והן על הפן המקצועי.

כאשר אנשי אקדמיה מנוסים עם רשימת פרסומים ארוכה מקבלים דחייה – ובכן, זה ממש לא סוף העולם בשבילם. הם בוודאי לא יהיו אדישים אליה אבל בדרך כלל היא לא תדיר שינה מעיניהם. הסיפור הוא שונה לחלוטין כאשר אנשי סגל זוטרים או אפילו דוקטורנטים מקבלי דחייה ואז לעיתים קרובות הם מרגישים שחרב עליהם עולמם.

 

אז איך מתמודדים עם דחייה?

ראשית, צריך להבין שאתם לא לבד ודחיית המאמר אינה אמירה פוגענית אישית כלפיכם. הבעיה היא שזה מגיע עם הנסיון, כלומר, עם השנים. אנשי סגל זוטרים עדיין לא רכשו ביטחון ומעמד שמגן עליהם מפני דחייה כזו. אז אולי אפשר להתנחם בעובדה שכולם חווים דחייה גם כשהם זוטרים וגם שהם בעלי ותק ומוכרים בתחומם.

הנה כמה עובדות ומספרים לסבר את האוזן (כל המספרים המופיעים בהמשך מתבססים על מקורות הרשומים בסוף הפוסט):

  • שיעור הדחייה של כמה כתבי עת בעלי יוקרה ומוניטין הוא 80-85% מכלל המאמרים שנשלחים אליהם. כמה כתבי עת אפילו דיווחו על שיעור דחייה של 90%-95%.
  • 62% מהמאמרים המתפרסמים בכתבי עת נדחו לפחות פעם אחת מכתבי עת אחרים לפני כן.
  • בכתב העת Cell, Nature and Science , רק שלושה מתוך 100 מאמרים שנשלחו, מתקבלים לפרסום. כלומר, שיעור דחייה של 97%. אפילו בכתבי עת פחות מחמירים, אחוז המאמרים המתקבלים לפרסום מכלל המאמרים שנשלחים אליהם לא עולה בדרך כלל על 40%.
  • מחקר על פרסומים של זוכי פרס נובל מצא שגרסאות מוקדמות של המאמרים שלבסוף זיכו את מחבריהם בפרס נובל, נדחו במקרים רבים ע"י עורכי כתבי עת (   Camanario, 2009). 

המסקנה המתבקשת כאן היא שדחייה של מאמר היא תרחיש סביר למדי, ועל כן כדאי להתכונן לזה נפשית. יש הרבה סיבות לדחייה של מאמרים, ואחד הפוסטים הקרובים ייוחד לדיון בכך, אולם כדאי לזכור גם כמה עובדות נוספות לגבי שיפוט עמיתים:

שיפוט עמיתים הוא תהליך די אקראי שאינו מאופיין בסטנדרטים אחידים. אקדמאים רבים מתייחסים לשיפוט עמיתים כפרה קדושה שנועדה להגן על היושרה של פרסומים אקדמיים. אלא שמאמר אחד, לדוגמה, מצא שמידת ההסכמה בין שופטים בכתב עת מוביל היא כמעט שקולה לתוצאות המתקבלות בהטלת מטבע. 

אם איתרע מזלכם וקיבלתם שופטים שתחומי המומחיות שלהם אינם מתאימים לתחום שבו עוסק המאמר, או שאין להם זמן או עניין לעשות הערכה טובה, או פשוט כאלה עושים עבודה גרועה, למשל מעליבים, עקשנים, ומתנגדים אוטומטית לכל רעיון חדש,  אזי "הלך עליכם".

אז מה הטעם בשיפוט עמיתים אם התוצאות הן כל כך אקראיות? ובכן, נמצא שבמקרים רבים שיפוט עמיתים מעלה את האיכות של כתב העת כלומר, למרות המגבלות והפגמים הקיימים בשיפוט עמיתים, כשהוא מתבצע כמו שצריך, הוא מספק בקרת איכות ראויה לכתב העת וגם לכותבי המאמרים.

מה לא לעשות כאשר המאמר שלכם נדחה מכתב העת

לפני שנדבר על מה לעשות (ועוד על כך בפוסטים הבאים), בואו נחדד דברים שאסור בשום אופן לעשות:

אל תתלוננו בפני העורך הראשי של כתב העת. אתם מקבלים תגובה נוראה מכתב העת. זה ברור, השופטים טועים! הם רשעים! הם עושים קונספירציה נגדכם! המאמר מעולה ונעשה לכם עוול אדיר! חשוב שעורך כתב העת ידע על חוסר הצדק שנעשה לכם! גם אם כל זה מעורר בכם תחושת הזדהות עמוקה, בשום אופן אל תתלוננו ואל תפנו לעורך הראשי. מרגע שהתקבלה החלטת דחייה, הסיכוי לבטל החלטה כזו הוא כמעט אפסי. אז אל תשחיתו את זמנם ואת השם הטוב שאתם רוצים לבנות לעצמכם על מריבות עם עורכים.

אל תחלמו אפילו לפרסם את הודעת הדחייה והנימוקים ברשת. פרסום אימפולסיבי כזה אולי יזכה אתכם בכמה לייקים והודעות תמיכה של עמיתים, אבל שום טובה אחרת לא תצמח מזה. יש אפילו הטוענים שפרסום תגובות השופטים הם בגדר הפרה של זכויות קניין רוחני. פשוט תשכחו מזה.

אל תנסו להתווכח עם השופטים ואל תשלחו להם תגובה סרקסטית. זה לא יעזור לכם, ובטווח הארוך זה עלול גם להזיק לכם אם תנסו לפנות שוב לכתב העת הזה.

אל תתעלמו ממה שהשופטים כתבו לכם. לעיתים קרובות למדי השופטים הם מומחים בתחום שבו אתם כותבים. למרות שזה עשוי להכאיב, הניחו את מכתב הדחייה לכמה ימים ואז קחו נשימה עמוקה וקראו בעיון וברצינות את ההערות. רק טובה תצמח לכם מזה.

אל תרימו ידיים. בסופו של דבר, אם עשיתם עבודה טובה,המאמר שלכם יפורסם איפשהו. אז אספו את הרסיסים והמשיכו. וזכרו, אל תפעלו מתוך פזיזות.

כדאי שתפנימו שתגובה חיובית או שלילית של כתב העת היא עניין סובייקטיבי ותלוי מזל בהרבה מקרים , ולכן לא כדאי לכם לבסס כל כך הרבה מהערכה העצמית שלכם על הטלת מטבע.

וזכרו:  ההבדל בין מי שמרבה לפרסם לבין מי שלא מפרסם בכלל הוא במידה רבה מידת העקשנות שלהם ולא הכישורים. הראשון לא מוותר ומתעקש לשלוח שוב ושוב את המאמרים עד שהם מתקבלים.

קישורים למקורות שמהם נלקחו הנתונים:

https://link.springer.com/article/10.1007/s13224-018-1153-1

https://blog.typeset.io/11-reasons-why-research-reasons-why-research papers-are-rejected-3e272b633186

https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.07


דילוג לתוכן